7 tipů jak přežít dlouhý let ve zdraví

foto

Ty tam jsou doby, kdy dovolená do zahraničí byla pro mnoho lidí pouhým snem. Stále častěji cestujeme za naše hranice a k přepravě využíváme letadlo. Naše cesty vedou co nejdál a výjimkou nejsou ani transkontinentální několikahodinové lety. Vyrážíme vstříc novým zážitkům, na které se nesmírně těšíme, nejprve ale musíme ustát tu dlouhou cestu, abychom si výlet opravdu užili.

Ačkoli se na dovolenou zpravidla těšíme, s cestou to bývá jiné. Je jedno, zda cestujeme autem, vlakem nebo letadlem. Každé má své pro a proti. Když už se ale vydáváme na cestu napříč kontinenty, nejlepší volbou přepravy je letadlo.

I to má svá úskalí. Už pouhá představa, že strávíte tolik hodin uvěznění v několikatunovém kolosu x tisíc metrů nad zemským povrchem, není zrovna příjemná. Na náladě Vám nepřidají ani spolucestující – děti se nudí, pán přes uličku chrápe a paní zepředu neustále prochází sem a tam. I pouhá maličkost Vás dokáže rozčílit.

Jak takový let zvládnout a dovolenou si užít?

Vyberte si místo

Pokud je to možné, vyberte si takové místo, kde se Vám bude pohodlně sedět, budete mít dostatek prostoru pro nohy a budete se moci protáhnout a vyrazit na krátkou procházku během letu. Při výběru sedadel také zohledněte, zda cestujete sami, s partnerem nebo dokonce s celou rodinou. Nebojte se požádat o pomoc s výběrem sedadla, pokud si nejste jistí. Personál Vám jistě rád poradí. Ideální je, pokud si místa vybíráte už při rezervaci letenek.

Plánujte

Už doma si připravte plán, co během letu budete dělat. Vymezte si čas na spánek, procházku po palubě, čtení, práci i zábavu. Vyberte si filmy, na které se během letu chcete podívat, dočtěte si knihu, zorganizujte si složky v počítači nebo telefonu. Nespoléhejte na to, že většinu času prospíte.

Připravte se na dlouhý let

Před dlouhým letem je opravdu důležité si pořádně odpočinout a zavodnit organismus. Den před letem se pokuste vyhnout kávě či alkoholu, pijte dostatek tekutin a pořádně si odpočiňte.

Jedním z největších problémů dlouhého letu je dehydratace organismu. Myslete na to dopředu a připravte si s sebou vlastní láhev s vodou. Budete se tak moci napít kdykoli budete potřebovat a nebudete závislí na palubním personálu.
 
 

Pohodlně se oblečte

Na výběr oblečení na cestu dejte opravdu pozor. Zapomeňte na poslední módní hity, oblečte se prakticky a pohodlně. Komu by bylo příjemné sedět několik hodin v kalhotách, které ho škrtí nebo krátkém tričku, ve kterém mu bude zima? Vezměte si s sebou i teplé ponožky. Klimatizace pořádně ochladí vzduch.

Výbava na palubu

Vlastní voda

Vezměte si vlastní lahev s vodou. Nebudete muset prosit letušku pokaždé, když budete mít prázdný kelímek. A hydratace je v letadle opravdu důležitá.

Myslete i na pleť

Suchý vzduch v letadle nepříznivě působí i na Vaši pleť a rty. Přibalte s sebou vhodný krém a balzám na rty.

Náš tip:  Přibalte s sebou také malé balení zvlhčujících očních kapek – i oči v letadle často trpí.

Pohodlí

Abyste se cítili pohodlně a během spánku Vám nebyla zima, je vhodné si s sebou na palubu vzít osvědčení polštářek a vlastní deku. Většinou aerolinek Vám polštářek či deku nabídnou, někdy ale nevyjde na všechny. A krom toho Vám to také nemusí vyhovovat. Polštářek může být příliš tvrdý, deka krátká,….

Zábava

Vezměte si s sebou knížku, čtečku, tablet, herní konzoli, vlastní sluchátka, počítač, křížovky,… Prostě cokoli, co pomůže ukrátit dlouhou chvíli. A pokud s Vámi cestují děti, platí to dvojnásob. Za hodinku klidu půl království. Vy si můžete odpočinout a nespokojení spolucestující už nehrozí.

Hygiena

Přibalte si vlhčené ubrousky a zubní kartáček. Díky ubrouskům nebudete muset běhat k umyvadlu po každém jídle, utřete si zašpiněný stoleček. Díky zubnímu kartáčku se budete cítit svěží.

Vydejte se na procházku

Dlouhé lety s sebou bohužel nesou i jisté zdravotní komplikace. Je zde zvýšené riziko vzniku žilní trombózy. Proto byste se během letu měli několikrát protáhnout a projít po palubě. Pokud víte, že patříte do rizikové skupiny, nezapomeňte na léky předepsané lékařem a kompresní punčochy. V sedě si také můžete nohama pohybovat a kroužit v kotnících.

Jet lag

Během letu překonáte několik časových pásem a běžný režim se Vám obrátí vzhůru nohama. Počítejte tedy s pásmovou nemocí neboli Jet lag.

Projevuje se po překonání více než 3 pásem. Jeho síla závidí na počtu překonaných pásem. V rozmezí 3-6 pásem se s ním vypořádáte celkem dobře, nad 6 pásem už je to o dost náročnější.

Jak Jet lag poznám?

Jet lag se projevuje únavou, vyčerpáním, dezorientací, dehydratací nebo třeba nespavostí. Může se objevit také stres, podráždění, úzkost atd.

Jak s pásmovou nemocí bojovat?

Neexistuje univerzální návod. Někomu pomůže ihned po příletu do cílové destinace spánek, jinému naopak nezbývá než vydržet a jít spát ve večerních hodinách místního času. Na první den si neplánujte nic náročného, nechte svůj organismus, ať se může změně přizpůsobit.

Ideální je, pokud se na Jet lag připravíte už doma. Upravte svůj denní režim, omezte pití kávy a alkoholu, večeřte lehká jídla. Během letu hodně pijte, vyhněte se alkoholu, kávě a případné cigaretě při mezipřistání. Hodně odpočívejte a zaměstnejte svou mysl.

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

13°C

Dnes je sobota 20. října 2018

Očekáváme v 23:00 9°C

Celá předpověď