Výstava Františka Lesáka od 7. 3. v Hauch Gallery

foto Hauch Gallery
Hauch Gallery

Praha 7. března 2018 (PROTEXT) - František Lesák

Ze všech stran stejně krásné, ze všech stran stejně důležité

7. 3. 2018 - 30. 4. 2018

Otevřeno: ST-SO, 12-18 hod.

Pobřežní 20a, 186 00, Praha 8 - Karlín

František Lesák (1943) ve svých konceptuálních dílech zkoumá odvrácenou stranu věcí. Princip mnohapohledovosti je filozofickým východiskem, ale pro umělce též fyzickým. Základem umělcova konceptu je precizní měření, přestože přesnost nepatří k nezbytným prvkům vzniku uměleckého díla. Jeho vyměřování je ale uplatňováním exaktních postupů na imaginativní procesy, které se mu ze zásady vzpěčují.

Nejlepším příkladem této metody je rozsáhlý cyklus Bonjour monsieur Courbet, v němž si Lesák všímá polohy smeknutých klobouků postav na reálném Courbetově obrazu stejného názvu. Dvourozměrný obraz, který sám o sobě je malířskou licencí banální situace, Lesák deskriptivně převádí do dalších prostorových rovin a postavy v nich znovu zasazuje do svých klobouků. V rámci cyklu dokonce vznikl prostorový model a existuje fotodokumentace, v níž sám autor postupuje fyzicky tuto zkoušku. Už nyní při popisu díla je zřejmé, že slovy ho vyjádřit nelze. Jaký smysl by mělo mít překlápění figur do vlastních klobouků? Tady narážíme na způsob Lesákovy teorie, že je potřeba v umění zkoumat strany očím neviditelné, přeměřit přesně i to, co je jen hypotetické nebo zdánlivě nedůležité.

Lesák zmiňuje důležitou konstantu svého precizního zpracovávání témat - tou je ironie. Je přítomná i v názvu této výstavy, kde ke známé pomůcce pro výuku sochařství přidává poznámku o důležitosti. V cyklu Hermes poukazuje Lesák právě na přenos bodů z povrchu třírozměrné hlavy Herma (sádrový model všech výtvarných akademií), který je potřebný ke zhotovení přesné kopie. Divák však pozoruje pouze dvourozměrný plán z různých úhlů pohledu, z kterého si objekt musí vytvořit ve své mysli. Až do krajnosti zašel František Lesák projekcí bodového světla na Hermovu hlavu v temné komoře. Složitý a náročný proces včetně fotografování vyústil do podoby abstraktních černých obrazů s několika bílými body, v nichž je Hermes naprosto utajen.

Konfrontaci pozorovatele a pozorovaného nejpoetičtěji zobrazuje cyklus Lesní krajina, v níž autor tematizuje opět důležitost odvrácených stran, jejichž krása je ale diskutabilní a důležitost by jim přisoudil málokdo. Inspirovaly ho kamenné útvary v lesích poblíž jeho rakouského ateliéru. Pracoval s nimi podobně jako se sochařskými objekty, které pomocí přesné technologie obrací v prostoru tak, abychom je uviděli nejen ze všech stran, ale i z nadhledu nebo z hloubi země. Stejně důležitým a proměřeným modelem je i smrk, přistavený k balvanu.

Lesákova tvorba je založena na nekonečném konceptu exaktního zkoumání subjektu i objektu umění a jeho prostředí, forem, zakládání definic a postupů přesného měření. Právě protichůdnost samotné povahy umění a pokusů o vědecký způsob jeho mapování je ambivalentní a proto se stává velmi emotivním a vzrušujícím bodem autorova výzkumu.

Kontakt:

Hauch Gallery

Pobřežní 20a

186 00 Praha 8 - Karlín

info@hauchgallery.com

www.hauchgallery.com

fb.com/hauchgallery

instagram.com/hauch_gallery

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

13°C

Dnes je neděle 23. září 2018

Očekáváme v 23:00 13°C

Celá předpověď