Znamená GDPR konec obchodního modelu internetu?

Online reklama se po určitou dobu dostává do velkých problémů, které jsou způsobené jednak obchodním formátem (online obsah zdarma za adresné reklamy na základě profilování uživatelů internetu) a jednak rostoucími požadavky na ochranu soukromí. Oba aspekty spolu přitom úzce souvisí.

Tento pátek 25.5. vstoupí v účinnost nařízení EU zvané GDPR, které významně zpřísňuje pravidla na ochranu soukromí. GDPR se snaží zvýšit kontrolu nás, lidí nad našimi soukromými informacemi na internetu. Tato kontrola v současnosti prakticky neexistuje, mimo jiné také díky online reklamě. Jak jsem již uvedl, online reklama je založená na monitorování uživatelů internetu, na jejich profilování a sledování (v angličtině pro to mají jeden výraz, tracking). Pro to by uživatelé měli dát podle GDPR svůj souhlas. A tohle, zdá se, uživatelé nemají rádi, když jsou dotázáni transparentně a tak jak mají, souhlasy dávat moc nechtějí, ať jsou z Evropy nebo z USA či Austrálie. To, že GDPR obsahuje takové požadavky, nevzniklo zčista jasna. Již více než 10 let, ještě před přípravou GDPR, vznikaly a od té doby na internetu působí různé iniciativy, které upozorňují na to, že online reklamy škodí soukromí lidí a na rozdíl od klasické reklamy nejsou nositeli tvořivosti a inovací. Tyto iniciativy již před několika lety začaly přicházet s návrhy jak online reklamu blokovat a rušit, viz různé ad blocking nebo DNT (Do Not Track) koncepty, které jsou mezi námi, lidmi, sice stále populárnější, avšak zatím zdaleka nedosáhly masové podpory. Pro všechny tyto koncepty je klíčové získat podporu prohlížečů nebo velkých vydavatelů a proto s nimi komunikují a snaží se je přesvědčit o zavedení větších možností a práv pro uživatele internetu. Tyto diskuse probíhají ve zvýšené míře v současnosti, GDPR pro všechny tyto iniciativy představuje významnou podporu. Tyto iniciativy vznikaly nejdříve v USA, a brzy získaly příznivce i v Evropě, také mezi autory GDPR.

Velcí hráči se snaží zachovat současný obchodní formát, tedy zachovat co největší tracking lidí na internetu a adresné online reklamy bez toho, že bychom toto předem odsouhlasovali, nebo se snaží trackování “zlidštit” tak, aby co nejvíce uživatelů své souhlasy dalo. Argumentem je, že právě a jedině toto je obchodní formát internetu.

Nástroje k tomu jsou různé. Může se stát, že některý z velkých hráčů nesdělí svým uživatelům úplně všechny údaje, které o nich sbírá. Můj známý, provozovatel malé sociální sítě, si před několika málo dny prošel aplikace všech velkých hráčů a podle něj ani jeden z nich nesděluje svým uživatelům všechna data, která o nich (podle mého známého) musí sbírat a zpracovávat.

Všichni se přirozeně snaží co nejvíce rozšířit výklad tzv. oprávněného zájmu správců osobních údajů, kdy není potřeba souhlas lidí k zpracování jejich dat. Nebo se snaží “zmírňovat” a cenzurovat obsah online reklam. Teoretikové a lobisté to např. v USA označují jako “trend k inteligentnějším a lidštějším online reklamám”. Problémem je, že obchodní formát, tedy tracking lidí, je zcela zachován, nemáme víc kontroly nad naším sledováním, když jsme online. Navíc to znamená, že hlavně největší hráči na internetu začínají nyní ve větším měřítku online obsah cenzurovat, což je významnou otázkou samo o sobě. O tom trefně psala na tomto blogu před časem “spolublogerka” Helena.

Velmi doufám, že GDPR povede ke vzniku nových aplikací a nových obchodních formátů na internetu, jak Evropská Komise předpokládala při přípravě GDPR. Pak teprve GDPR potvrdí svůj smysl a význam. Tyto nové aplikace budou již vycházet z ochrany soukromí a na něm budovat nové služby pro lidi.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

26°C

Dnes je středa 20. června 2018

Očekáváme v 13:00 26°C

Celá předpověď