Změní GDPR internet?

Podle omezené statistiky mezi účastníky Akademie GDPR (www.gdprakademie.cz) asi 60 procent středně velkých a velkých firem se teprve chystá na implementaci GDPR. Moji známí, kteří provozují menší internetové firmy (byť s mnohatisícovým počtem uživatelů) mi zatím ještě nevěří, že takové velké změny, jaké GDPR přináší, opravdu na konci května 2018 nastanou. Řada velkých firem, které s implementací GDPR již začaly před několika měsíci, se obává, že nestihnou včas zavést všechny změny.

V tomto blogu se budu věnovat jednomu aspektu GDPR, a sice povinnosti získat souhlas lidí s jejich monitorováním a se sdílením osobních údajů pro účely cílené reklamy. Je třeba si uvědomit, že tyto otázky jsou podrobně řešeny kromě GDPR i v dalším souvisejícím Nařízení EU o ePrivacy, které dosud nebylo přijato. Nicméně i kdyby ePrivacy přijato nebylo, bude stejně podle GDPR platit, že uživatelé budou moci odmítnout reklamy založené na monitorování, tedy cílené reklamy.

Z cílené reklamy dnes internet žije, je to převažující systém financování spousty online služeb, které jsou pro nás, občany, zdarma. Změní se tedy díky GDPR způsob financování internetu a s tím i celý internet? EU úředníkům by se tak povedlo něco, co nedokázal zatím žádný evropský podnikatel – změnit obchodní model nastavený globálními firmami původem z USA, kteří dnešní internet ovládají.

Podle mého je třeba sledovat dva aspekty:

- Zda se budou firmy snažit implementovat formu GDPR a nikoliv její „duch“, nebo zda u nich zvítězí snaha být úspěšný v nových příležitostech, které GDPR podporuje – zejména v posilování síly nás, jednotlivců, občanů a zákazníků a v omezování kontroly prodejců zboží a služeb; a

- Zda budeme my lidé ochotni za tyto nové služby, u nichž budeme mít větší kontrolu (snad) platit, namísto abychom je dostávali zdarma.

Naprostá většina mých známých by řekla, že si myslí, že se internet nezmění, nebo se změní ale až za řadu let. Můj názor je, že se dnes na položenou otázku nedá odpovědět jinak než „Já nevím“. Proč? Myslím si, že pouze státní regulace globální internet naštěstí není schopná změnit. Pokud by byla jen regulace (GDPR), myslím si, že se pravidla internetu změní více méně formálně, ale významně se postavení uživatelů internetu nezmění.

Evropská Komise sází avšak na to, že se změnou regulace vyvstanou zcela nové obchodní příležitosti, které po určité době povedou ke změně vedoucího obchodního modelu. Zatím takové změny nevidím, vím, že se o ně řada firem i jednotlivců v Evropě a v USA snaží. Myslím si současně, že aby se tyto nové koncepty prosadily, jejich původci asi budou muset získat podporu velkých hráčů na internetu, jinak se jim nepodaří se ve větším měřítku prosadit. Nicméně, budou dnešní velcí hráči, jejichž postavení je založené na současném způsobu financování internetu, ochotni podporovat nováčky, přinášející změnu pravidel?

Variantou je nabídnout tak užitečnou novou službu, kterou budou lidé - uživatelé podporovat tak, že ji budou financovat – že si ji zaplatí. Představuji si spíš lokální službu, kterou bude možné replikovat kdekoliv na světě a která si postupně získá místní komunity a místní investory. Něco jako vybudování High Line v reálném, nikoliv online prostředí dnešního New Yorku. Je to příliš idealistické? Určitě. Pak to však určitě bude taky dostatečně atraktivní, aby to aspoň někdo zkusil…

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

15°C

Dnes je středa 20. září 2017

Očekáváme v 9:00 12°C

Celá předpověď