Vědci ukázali v Plzni bezpečnostní dopravní uzávěru do tunelů

foto Vědci z Plzně, Prahy a Brna vyvinuli za čtyři roky prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry. Na snímku ho předvádějí Lukáš Ferkl z firmy Feramat Cybernetics (vlevo) a Josef Pihera z Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity (ZČU).

Plzeň - Vědci z Plzně, Prahy a Brna vyvinuli za čtyři roky prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry. Řidiče odradí od toho, aby vjížděli do tunelu, kde vypukl požár, stala se nehoda nebo jiná mimořádná událost. Projekt SoftStop teď bude procházet zhruba roční certifikací a schvalováním úřady. Podílel se na něm patnáctičlenný tým složený z odborníků z Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity (ZČU) a firem Technofiber Brno a Feramat Cybernetics Praha. Prototyp jednoduše ovladatelné a vyměnitelné uzávěry čeká na pilotní testování na silnicích, řekla ČTK mluvčí ZČU Šárka Stará.

Vědci z Plzně, Prahy a Brna vyvinuli za čtyři roky prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry. Řidiče odradí od toho, aby vjížděli do tunelu, kde vypukl požár, stala se nehoda nebo jiná mimořádná událost. "Tunel se nyní uzavírá signalizací a závorou. Stává se, že řidiči světla a závory přehlédnou a vjedou tam. Závoru zničí a umožní vjezd dalším vozům, která tunel zablokují a znemožní třeba průjezd složek záchranného systému," řekl Josef Pihera ze ZČU. V tunelech tak musí být vyměňovány desítky poškozených závor měsíčně.

Prototyp uzávěry, která portál tunelu zcela opticky zakryje, podpořila Technologická agentura ČR. Je z perforovaných lamel, které jsou nahoře uchycené v navíjecím válci. Ten je s pohonem uzavřen v kazetě, kterou lze snadno vložit do nosné konstrukce portálu tunelu. Na spuštěné lamely se mohou promítat značky, například STOP. "Zábrana funguje psychologicky, protože vyplní celý prostor před řidičem. Nikdo nechce 'narazit do zdi'," řekl Pihera. Řidič může nejvýše utrhnout část lamely, ale zbytek systému funguje dál. Zábrany ovládá dispečer tunelu.

Vědci z Plzně, Prahy a Brna vyvinuli za čtyři roky prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry. Řidiče odradí od toho, aby vjížděli do tunelu, kde vypukl požár, stala se nehoda nebo jiná mimořádná událost. Je z perforovaných lamel, které jsou nahoře uchycené v navíjecím válci. Ten je s pohonem uzavřen v kazetě, kterou lze snadno vložit do nosné konstrukce portálu tunelu. Na spuštěné lamely se mohou promítat značky, například STOP. Projekt SoftStop teď bude procházet zhruba roční certifikací a schvalováním úřady. Na snímku je vizualizace použití. ZČU vyvíjela elektroniku, pohon a testovala materiály. Technofiber vyvinul technologii lamel z kompozitů, navíjení a mechanické konstrukce. Feramat, který se zabývá bezpečností silničních tunelů v ČR, Německu a Švýcarsku, řešil napojení na tunelový řídicí systém. "Kompozit z výztuže a plastu je lehčí, ale musí být dostatečně tuhý, aby vítr lamely nevyhýbal do boku," řekl Josef Komárek z Technofiberu. Kazety lze řadit vedle sebe. Zábrany lze instalovat i uvnitř tunelu, aby se mohl uzavírat po úsecích.

Tým teď bude jednat s Centrem dopravního výzkumu Brno o spolupráci při optimalizaci systému. Prototyp čeká na pilotní nasazení v provozu. "Někteří provozovatelé tunelů už ho viděli a zaujal je. Reagujeme na evropský projekt bezpečnosti dopravy, který doporučuje zavádět zábrany tohoto typu v celé Evropě," dodal.

Podle Lukáše Ferkla z Feramatu se bezpečnost tunelů hodně řeší od doby, kdy vzniklo několik požárů v Alpách a vyvstala potřeba je efektivně uzavřít. "Chtěli jsme přinést něco netradičního," řekl.

Zábrany se podle jejich tvůrců budou moci využívat také na železničních přejezdech jako doplňkové zařízení před závorou.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

27°C

Dnes je neděle 15. července 2018

Očekáváme v 1:00 19°C

Celá předpověď