Rusko přidalo na seznam zahraničních agentů devět cizích médií

foto Ruská vlajka na střeše prezidentského paláce v moskevském Kremlu.

Moskva/Washington - Ruské ministerstvo spravedlnosti zařadilo na seznam takzvaných zahraničních agentů devět cizích médií působících na území Ruska, včetně americké rozhlasové stanice Hlas Ameriky a Rádio Svoboda (Rádio Svobodná Evropa). S odkazem na oznámení úřadu o tom informovala agentura TASS. Jde o první rozhodnutí v rámci nově přijatého zákona, který je odvetou za obdobné americké nařízení, podle kterého se v USA musela registrovat jako zahraniční agent ruská televize RT (Russia Today).

Novelu zákona, který se dosud týkal pouze neziskových organizací financovaných ze zahraničí, přijal ruský parlament v polovině listopadu. Ve Spojených státech bylo obdobné nařízení přijato už před druhou světovou válkou a na média se vztahovalo od začátku. Televize RT mimo jiné přišla i o akreditaci potřebnou pro vstup do amerického Kongresu.

Na ruském seznamu zahraničních agentů je dále sedm stanic Rádia Svoboda vysílajících v ruštině nebo v jiném jazyce v rámci postsovětského prostoru. Hlas Ameriky a Rádio Svobodná Evropa (RFE) finančně podporuje americká vláda.

Šéf RFE Thomas Kent uvedl, že rádio bude dál působit v Rusku a poskytovat ruským posluchačům objektivní informace, přestože lze očekávat další omezení práce novinářů. Zatím však úřady nesdělily žádné podrobnosti.

Podle zdroje agentury Interfax média zařazená na ruský seznam zahraničních agentů budou mít zakázaný vstup do Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu). O zákazu mají poslanci jednat tento týden.

Horní komora, Rada federace, zákaz zavedla již dnes, rozhodnutí přijali senátoři na mimořádném jednání příslušných výborů.

Podle listu Kommersant je pro úřady daleko snazší zařadit na seznam "zahraničních agentů" média než nevládní organizace, které v posledních letech také bývají označovány touto hanlivou nálepkou. U nich je však kromě financování z ciziny nutné ještě prokázat, že se zabývají politikou, zatímco u médií stačí cizí peníze.

"Vysílání Rádia Svobody a Hlasu Ameriky rušili v Sovětském svazu dlouhá léta - a teď jsme se vrátili k velmi špatné tradici. Pro ruské občany je to velice špatné," řekl deníku Kommersant Ilja Šablinskij, člen rady pro lidská práva při ruském prezidentovi.

Na seznam "zahraničních agentů" ruské úřady zařadily také server Krym.Realii, který dění na ukrajinském poloostrově komentuje v rozporu s oficiální ruskou linií a který tedy připojení Krymu k Rusku nazývá anexí a okupací. Jeden z novinářů byl už podmíněně odsouzen za veřejné výzvy k narušení územní celistvosti Ruska, protože v článku publikovaném na serveru vybízel k "boji za osvobození Krymu", dodal Kommersant.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

5°C

Dnes je pátek 15. prosince 2017

Očekáváme v 9:00 3°C

Celá předpověď