O zemědělské obory je mezi žáky zájem, školní statky prosperují

foto V Kraji Vysočina je v současné době pět zemědělských škol. Humpolecká zemědělská akademie má 450 studentů, z toho více než tři stovky v zemědělských oborech. Její školní statek (na snímku z 21. září) disponuje mimo jiné novým kravínem včetně dojírny a novou konírnou. V příštím roce by s podporou evropských dotací měl přibýt objekt na chov prasat, hala pro zemědělské stroje a předváděcí a výukové centrum pro zemědělskou techniku.

Olomouc - O vzdělání v zemědělských oborech je v České republice mezi žáky většinou zájem, některé školy uchazeče i odmítají. Nejvíc žáků studuje agropodnikání, chovatelství, veterinářství a mnozí si v obavě ze státní maturity volí učební obor zemědělec-farmář. Naopak chybějí zahradníci. Praxi studenti získávají v soukromých podnicích nebo v několika fungujících školních statcích. Tato zařízení většinou prosperují a kraje do nich investují. Z ankety ČTK ale rovněž vyplynulo, že školám začínají chybět odborní učitelé.

S převisem poptávky uchazečů o studium se setkává například Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola v Opavě, která vedle učebních i maturitních oborů nabízí i nástavbové studium. Zatímco o žáky škola nouzi nemá, o učitele odborných předmětů musí bojovat, uvedl ředitel Arnošt Klein. S obdobným problémem se potýká třeba zemědělská a zahradnická škola v Olomouci. Podle ředitele Petra Sklenáře to souvisí s platy technických pracovníků v zemědělství, které v uplynulých letech značně vzrostly. Učitelé-odborníci tak raději zůstávají v praxi, než aby šli učit, protože platem jim škola nemůže konkurovat, uvedl Sklenář.

Mezi studenty pak podle něj chybějí zahradníci. "Letos se poprvé otevřel ročník se stipendiem, přesto to ale nemělo vliv na to, že bychom (na obor zahradnictví) přijali více studentů," řekl Sklenář. Potvrzuje to i ředitel děčínské střední školy zahradnické a zemědělské Libor Kunte, podle něj se nedaří tento obor obsadit nikde v ČR. Stejně jako na jiných školách i na té děčínské, která je známá hlavně díky spolupořádání mistrovství floristů ČR - tzv. Děčínské kotvy, je největší zájem o veterinářství, agropodnikání a o obor farmář.

Obavy z budoucího nedostatku učitelů pro odbornou výuku má i vedení střední zemědělské školy v Chrudimi. Podle něj starší kantoři odcházejí do důchodu a nikdo je nenahrazuje. Škola má přitom výhodu vlastního statku, jehož rekonstrukci zajišťuje částečně i z vlastních výnosů.

Modernizaci svého prosperujícího statku plánuje i Střední zemědělská škola v Táboře, do strojů pak investuje ročně dva miliony, i díky tomu, že ministerstvo zemědělství ji zařadilo mezi centra odborného vzdělávání. Obnovu svého školního statku chystá rovněž Střední škola zemědělská a přírodovědná v Rožnově pod Radhoštěm, kde je zájem hlavně o obor zemědělec-farmář, naopak například obor včelař kvůli nezájmu letos neotevřela.

Na Vysočině má mezi zemědělskými školami výjimečné postavení Česká zemědělská akademie v Humpolci, kde vzniká centrum zemědělského vzdělávání. Jako jediná ze škol v kraji má školní statek, který je díky prodeji své produkce ekonomicky téměř soběstačný. V Libereckém kraji školní statek chybí, hejtmanství se ale rozhodlo investovat do výstavby dílen pro výuku zemědělských a technických oborů na střední škole ve Frýdlantu na Liberecku. Navštěvují ji dvě třetiny žáků, kteří se v regionu rozhodli pro studium zemědělských oborů.

K podobnému kroku přistoupil i Královéhradecký kraj, který chce zmodernizovat statek hořické střední školy. Do budoucna by se měl stát moderním vzdělávacím centrem mladých zemědělců v kraji, a nalákat tak studenty do zemědělských oborů.

V Karlovarském kraji je zájem o zemědělské obory menší než před lety. V regionu zůstala jediná škola zaměřená na zemědělství, a to v Dalovicích. Přijmout by mohla dvakrát tolik studentů, než kolik se jich hlásí. Přitom má i vlastní hospodářství, které je v zisku.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

11°C

Dnes je pondělí 23. října 2017

Očekáváme v 5:00 8°C

Celá předpověď