Na dopravu v ČR šlo vloni z evropských fondů téměř 51 miliard Kč

foto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo 17. října v Oldřichovicích na Frýdecko-Místecku část obchvatu Třince mezi Neborami a Bystřicí. Stavba dvou úseků Nebory - Oldřichovice a Oldřichovice - Bystřice stála bez DPH dohromady přes 2,7 miliardy Kč.

Praha - V dopravě bylo loni podpořeno z evropských strukturálních fondů 68 projektů za téměř 51 miliard korun, což je o více než 40 miliard Kč víc než v roce 2016. Všechny plánované prostředky, které měl Operační program doprava (OPD) vyčleněné pro loňský rok, tak byly vyčerpány. Pro letošní rok se předpokládá čerpání OPD prostřednictvím rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve výši 17 miliard korun. Ministerstvo dopravy to dnes sdělilo ČTK. OPD je primárně zaměřen na financování dopravní infrastruktury z evropských fondů.

Loňská podpora znamená více než polovinu prostředků z celého dosavadního čerpání. Celkově tvořily loňské dotace z OPD téměř 44 procent všech financí programu pro období 2014-2020. Rozdíl v čerpání v loňském roce oproti předchozím rokům byl způsoben nastavováním systému a procesů v programu v prvních letech nového programového období. "Z tohoto důvodu bylo čerpání prostředků v letech 2015 a 2016 v rámci OP Doprava na národní úrovni a také na úrovni EK nižší, a to nejenom v rámci OP Doprava, ale také v případě dalších OP," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Dosud bylo z OPD podpořeno celkem 117 projektů.

K největším projektům, které byly v loňském roce z OPD podpořeny, patří přestavba tranzitního železničního uzlu tzv. pražského zhlaví u Plzně, pokračování výstavby dálnice D35 v úseku z Opatovic do Ostrova a silnice I/11 mezi Nebory a Bystřicí.

Audit, který na konci loňského roku hodnotil dosavadní fungování programu, podle ministerstva nenašel při čerpání žádné systémové chyby. Dílčí problémy se vyskytovaly zejména u veřejných zakázek. Jako rizikové byly vyhodnoceny také zpoždění velkých infrastrukturních projektů. I přesto dopadl OPD při auditu mnohem lépe než Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, který je stěžejním programem pro podporu českých podnikatelů. Ten byl kvůli vysoké chybovosti pozastaven Evropskou komisí a po dobu, než situaci projedná Evropská komise, budou hrazeny z národních zdrojů, uvedl minulý týden ministr průmyslu a obchodu v demisi Tomáš Hüner (za ANO).

OPD je program s nejvyšší alokací finančních prostředků ze všech operačních programů v České republice pro období 2014 až 2020. Celkově připadá na OPD v celém období asi 117 miliard Kč, což je skoro 20 procent všech prostředků, které Česká republika pro toto období získala. Kromě OPD používá stát k podpoře dopravních projektů také SFDI, dále Nástroj pro propojování Evropy (CEF) nebo úvěry z Evropské investiční banky.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

27°C

Dnes je pátek 20. července 2018

Očekáváme v 13:00 27°C

Celá předpověď