Mluvčí: Volkswagen teď žádné změny ve Škodě Auto nechystá

foto Ilustrační foto - Výroba vozů Karoq v automobilce Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku.

Berlín - Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na informace o přesunu části produkce Škody z České republiky do Německa. S vedením a odbory Škody Auto se ve středu setká premiér Bohuslav Sobotka.

Mluvčí upozornil, že koncern Volkswagen má celosvětově propojenou výrobu a prostřednictvím "inteligentního konceptu" dělby výroby je zajištěno vytížení jednotlivých výrobních lokalit i podchycení výrobních špiček napříč značkami.

"Pravidelné přezkoumávání vytíženosti je součástí pravidelného procesu plánování. V tuto chvíli se u značky Škoda žádné změny nechystají," ujistil.

Zdroje automobilky tento týden agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie.

Podle předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka se Volkswagen snaží přesunem výroby vyřešit současnou krizi. "Chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Podle něj má na situaci velký vliv také aféra dieselgate, která téměř zastavila prodeje aut koncernu VW v USA.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier ve čtvrtek v dopise zaměstnancům uvedl, že Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto. Upozornil ale, že firma pracuje v současné době na hranici kapacit a výrobní závody jsou plně vytížené.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard Kč). Zisková marže v divizi dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta.

Sobotka se ve středu setká s vedením a odbory Škody Auto

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se ve středu sejde se zástupci vedení podniku Škoda Auto i jeho podnikových odborů kvůli úvahám o přesunu části produkce automobilky z ČR do Německa. Zajímat se bude také o další rozvoj firmy. Informoval o tom mluvčí kabinetu Martin Ayrer. Současně ve středu ve Strakově akademii podepíše ministr průmyslu Jiří Havlíček (ČSSD) se zástupci Sdružení automobilového průmyslu memorandum o budoucí spolupráci tohoto průmyslového odvětví se státem. Dokument koncem září schválila vláda.

Jednání ve Strakově akademii povede za sdružení jeho předseda a člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar, uvedl mluvčí. Další schůzky týkající se úvah o přesunu výroby se spolu s Wojnarem zúčastní předseda představenstva Bernhard Maier a předseda Odborů Kovo Škoda Auto Jaroslav Povšík. "Premiér chce na jednání prodiskutovat a osobně ověřit informace o možném přesunu části produkce společnosti do Německa, ale také se bude zajímat o další strategický rozvoj společnosti v ČR," sdělil.

Nedávné informace z médií o možném přesunu části produkce do jiných podniků koncernu Volkswagen (VW) považuje premiér za závažné, protože Škoda je v České republice jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů a pilířem průmyslu a exportu. Zdroje automobilky tento týden agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Podle dnešního vyjádření VW koncern v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá.

Maier ve čtvrtek v dopise zaměstnancům uvedl, že Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto. Upozornil ale, že firma pracuje v současné době na hranici kapacit a výrobní závody jsou plně vytížené.

Memorandum má zajistit, že Česko zvládne inovační skok, který automobilový průmysl v souvislosti s novými technologiemi čeká, a udrží si celosvětovou konkurenceschopnost. Dokument obsahuje 25 konkrétních opatření do roku 2025, jejichž plnění bude vláda průběžně vyhodnocovat.

Akční plán mimo jiné řeší výstavbu infrastruktury pro bezemisní vozidla, dotace a úlevy na pořízení elektromobilů, standardizaci a právní aspekty automatizovaného řízení, vysokorychlostního internetu, digitálních a mobilních služeb a výzkumu a vývoje pro automobilový průmysl. Mezi konkrétními kroky je například opatření, aby elektromobily nemusely platit registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst, možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem. Pro testování autonomních vozů má vzniknout polygon.

Podnět k vytvoření memoranda a akčního plánu vznikl na Kolokviu o budoucnosti automobilového průmyslu ČR, které v únoru pořádalo v Mladé Boleslavi Sdružení automobilového průmyslu.

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard Kč. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto, celkem jich loni bylo rekordních 1,34 milionu. Automobilový průmysl se na tuzemské průmyslové výrobě podílí zhruba jednou čtvrtinou.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

5°C

Dnes je čtvrtek 14. prosince 2017

Očekáváme v 23:00 3°C

Celá předpověď