Kraje chtějí od státu garanci správnosti smluv s dopravci

foto Autobusy Iveco typu Crossway společnosti ICOM transport. Ilustrační foto.

Karlovy Vary/Praha - Stát by měl podle Asociace krajů ČR garantovat správnost dodatků smluv s dopravci. Dodatky mají zajistit navýšení mezd řidičům linkových autobusů v souladu s nařízením vlády a odvrátit stávku. V tiskové zprávě to dnes oznámila předsedkyně asociace a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO). Stát by měl také podle Asociace prověřovat, zda dopravci použijí peníze, které dostanou navíc, skutečně na mzdy řidičů.

Vláda loni rozhodla, že od letošního ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu na 98,10 Kč na hodinu. Kraje proto připravují ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj dodatky smluv s dopravci. Řidiči ale hrozí stávkou, protože se vládní nařízení zatím ve mzdách téměř neprojevilo. "Je logické, že kraje požadují garantovat, že vládní nařízení o zvýšení mezd řidičů autobusů realizují správně. Proto se analyzují smlouvy, uzavírají dodatky a měl by také vzniknout i vzor smluv uzavíraných na základě nových tendrů na dopravce," uvedla Vildumetzová.

"Pokud budou uzavřeny dodatky smluv s dopravci v únoru, tedy bude garance, že kraje postupují podle zákona, není důvod stávkovat. Bude totiž existovat smluvní závazek, podle kterého bude možné peníze navíc dopravcům vyplatit," doplnila.

Jenže odborářům v Ústeckém kraji se dodatky smluv, které kraj rozeslal dopravcům, nelíbí. Zvažují tak nejen jednodenní stávku 8. března, ale i možnost neomezené stávky. V dodatcích se totiž kraj drží výkladu ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) o započítávání prémií do základu z roku 2016. Pokud součet dá částku 98,10 Kč na hodinu, nedostanou řidiči podle odborářů téměř nic navíc oproti roku 2016.

Podle Vildumetzové mají kraje nyní tři hlavní úkoly. Nejprve musí zanalyzovat uzavřené smlouvy, navrhnout a uzavřít dodatky. V tom krajům pomáhá ministerstvo pro místní rozvoj, v jehož gesci je zákon o zadávání veřejných zakázek. Dalším krokem bude zajistit financování. O tom bude asociace jednat v pondělí s vládou.

Posledním krokem bude zajistit, aby peníze mířily skutečně na zvýšení mezd řidičů. Zde je podle Vildumetzové, stejně jako v případě smluv, naprosto nezbytné zapojení státu. Kraje totiž nemají oprávnění vstupovat do vztahů zaměstnavatel - zaměstnanec. Smlouvy jsou uzavřeny s dopravci, nikoli s řidiči. Kraje tedy nemohou kontrolovat, zda dopravci zaměstnancům mzdy skutečně zvýší. Podle MPSV by se na to měly letos zaměřit kontroly Státního úřadu inspekce práce, který spadá právě pod MPSV.

Podle vedení Asociace krajů ČR by si odbory měly ohlídat, že se řidičům autobusů skutečně zvýší mzdy tak, jak to vládní nařízení ukládá. Ve většině krajů přitom už dohody s dopravci vznikly a zvýšení mezd řidičů spolu s dodatky smluv budou projednávat na nejbližším zastupitelstvu. Některé kraje již všechno mají schválené.

Babiš: Kraje jsou schopny zaplatit navýšení mezd pro řidiče

Rakovník - Kraje jsou schopny zaplatit navýšení platů pro řidiče autobusů, řekl dnes novinářům v Rakovníku ministr financí Andrej Babiš (ANO). Poukázal na to, že díky lepšímu výběru daní si kraje meziročně polepšily o 7,85 miliardy korun. O zvýšení mezd řidičů autobusů zhruba o třetinu rozhodla vláda a mzdy měly vzrůst už od letošního ledna. Kraje ale chtějí, aby zvýšení mezd zčásti zaplatil i stát.

"Já si myslím, že částky, které jsou pro přepravce, nejsou moc velké, že kraje to zvládnou, a je potřeba najít způsob, jak to dostat k řidičům, aby neodcházeli," uvedl Babiš.

Problém podle něj spočívá ve špatně uzavřených smlouvách mezi kraji a poskytovateli veřejné dopravy, a také v tom, že dopravci pravděpodobně nedali peníze řidičům. Hejtmanství by měla podle ministra financí začít přemýšlet o krajských dopravních podnicích.

"A možná bychom mohli přemýšlet o nějaké modernější přepravě, například elektrobusech. A potom bychom nemuseli řešit smog," dodal v narážce na špatnou situaci ovzduší, která tuto zimu v mnoha krajích panuje.

Představitelé krajů chtějí, aby navýšení mezd řidičů nezůstalo pouze na regionech a přispěl na ně i státní rozpočet. Dále se kraje snaží zajistit, aby peníze, jež regionální správy dopravcům přidají, skutečně skončily u šoférů.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Babiš uvedl, že jeho hnutí nesouhlasilo s navýšením tarifů bez stanovení toho, kde se peníze vezmou.

Dopravní odboráři vyhlásili před dvěma dny kvůli mzdám řidičů stávkovou pohotovost, neboť slíbené zvýšení mezd podle nich respektuje jen minimum zaměstnavatelů. V pondělí bude o mzdách šoférů jednat vláda s Asociací krajů, zabývat se tímto tématem bude i pondělní tripartita. Odboráři chtějí o stávce rozhodnut po jednání. Odborové organizace v Ústeckém kraji už ohlásily stávku na 8. března. Kraje, které dopravu linkovými autobusy objednávají, šoféry vyzvaly, aby od protestu upustili.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

21°C

Dnes je úterý 17. října 2017

Očekáváme v 9:00 13°C

Celá předpověď