Klíčové otázky ochrany soukromí

Jaké jsou dnes klíčové otázky ochrany soukromí nás, lidí pro které je internet důležitou součástí každodenního života? Jsme ochotni něco obětovat (např. nějakou online službu, kterou máme na internetu dnes zadarmo a kterou pravidelně využíváme, např. já program kin) a začít za tuto službu platit, abychom měli pocit, že někdy v blízké budoucnosti budou naše osobní údaje a údaje našich dětí méně využívány a zneužívány mimo naši kontrolu?

Moji známí v USA začínají propagovat heslo Do Not Stalk – nepřeju si reklamu, založenou na trackingu, na mém monitorování. Neznamená to, že odmítám online reklamu – za tuto volbu bych tedy neměl platit. Ani nechci využívat blokování online reklamy. Je toto řešení? Podle mého je to krok správným směrem. Údajně se vedou jednání s prvním velkým vydavatelem, který by tuto volbu měl být připravený nabízet svým uživatelům.

Nebo je klíčové zajistit plnou informovanost? Abychom věděli, co všechno se s našimi daty děje, nejen pouhé obecné fráze, ale pro jaké konkrétní účely jaká data jsou zpracovávána a komu jsou zpřístupňována. Je možné, že často nebudu mít nic proti zpracování svých osobních údajů, ale chci přesně vědět. A když se mi něco nebude líbit, chci mít právo říct NE, tak tohle nechci, a přitom mít pořád možnost využívat příslušnou online službu nebo produkt. A taky chtějí mít jednoduchou možnost svůj souhlas odvolat.

Podle mé vlastní zkušenosti dneska většina prodejců a poskytovatelů služeb ani jednu z výše uvedených možností nenabízí. Nicméně, alespoň v EU budou výše uvedená práva brzo zákonem, už za méně než rok. Jsem zvědavý, co se změní. Je možné, že některé firmy se budou bát zveřejnit opravdový rozsah zpracování, které provádějí – něco jako „Nechci, aby se pověst našeho brandu spojovala s něčím takovým.“ Pak se budou dál snažit vyhnout se konkrétním informacím a užít jen obecnější formulace. Bude to takto většině lidí vyhovovat?

Je zřejmé, že vzniká nový trh placených online služeb, které dříve byly zdarma. Stane se to, že současní obři nové trhy spolknou? Protože samozřejmě i ochota platit a nebýt předmětem trackingu má své limity a ten, kdo tento nový trh ovládne, bude mít největší šanci nejvíc vydělat, než se limity trhu nasytí? Nebo vzniknou opravdu nové příležitosti a společnost se začne měnit, dojde ke změně pravidel?

Uvidíme. Jsem zvědavý a chci se tohoto procesu zkusit osobně aktivně zúčastnit.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

15°C

Dnes je pátek 24. listopadu 2017

Očekáváme v 19:00 10°C

Celá předpověď