Google umožní přístup k datům o uživatelích, kteří blokují reklamu

foto Ilustrační foto - Logo společnosti Google.

Funding Choices: Google umožní vydavatelům požadovat poplatek za přístup k informacím od uživatelů, kteří vyžadují blokování reklamy; Nové služby chránící soukromí přicházejí z Harvardu

Patříte k těm uživatelům, kteří si nepřejí vidět na stránkách internetu, na nichž brouzdají, reklamy? V blízké budoucnosti si budete muset vybrat: buď zaplatíte poplatek za přístup na vaše oblíbené stránky, nebo budete muset strpět online reklamu.

Google spouští tuto novou iniciativu s názvem Funding Choices nejdříve v USA, Kanadě, Velké Británii, Austrálii, na Novém Zélandě a v Německu. Google tímto svým krokem odpovídá na klesající příjmy vydavatelů z reklamy. Důvodem poklesu příjmů je podle Google rostoucí popularita blokování online reklamy – podle nejnovějších údajů více než 20% internetových uživatelů v nejvyspělejších zemích světa upřednostňuje blokování online reklamy a jejich počet rychle roste.

Na druhou stranu příjmy Google a Facebooku z online reklamy stále prudce stoupají. Je tedy otázka, jestli blokování online reklamy stojí opravdu za poklesem příjmů z reklamy vydavatelů. Každopádně bude velmi zajímavé sledovat, jak nová služba Google dopadne a napoví, co si skutečně uživatelé internetu dnes přejí. Zdá se, že Google sází na to, že si uživatelé internetu raději vyberou online reklamy než zpoplatnění služeb. Uvidíme, jak to z dlouhodobějšího hlediska dopadne.

S přáními uživatelů internetu souvisí i dvě další služby, o kterých se chci zmínit. Obě jsou produktem Harvardovy Univerzity, konkrétně Institute for Quantitative Social Science (IQSS). Jde o následující:

MyDataCan

Cílem MyDataCan je naučit lidi využívat své osobní údaje ke zlepšení vlastního života. MyDataCan nás učí, jaké osobní údaje jsou o nás shromažďovány a jak je možné tato data získat. Pokud chceme, můžeme si následně svá osobní data, která získáme, uložit v MyDataCan (v překladu to znamená Moje datová plechovka).

V MyDataCan jsou osobní údaje pod výlučnou kontrolou osob, jichž se týkají. MyDataCan garantuje, že k nim nemá přístup bez našeho výslovného souhlasu. Můžeme, ale nemusíme je dát k dispozici MyDataCan, aby s jejich pomocí připravovali ve spolupráci s dalšími firmami služby, které zlepší život lidí, kteří takto svá data poskytnou.

Příklady služeb, které se vyvíjejí na základě dobrovolného a vědomého sdílení uživatelů MyDataCan jsou např. doporučení rodinám jak snížit náklady na energie nebo systém online připomínek, týkající se léků a lékařských prohlídek. MyDataCan např. také doložil (a zveřejnil), jak by bylo možné využít spojení údajů o užití vaší platební karty ke zlepšení vaší lékařské péče, která bude moci být mnohem individuálněji zaměřená na vás a váš životní styl.

Další službou vyšlou ze stejného Institutu Harvardské Univerzity je theDataMap.

Cílem theDataMap je zmapovat, na základě pomoci rostoucí komunity uživatelů, všechny hlavní toky osobních údajů v USA. Začali zdravotnictvím a nyní se připravují na další sektory. theDataMap chce velmi konkrétně ukázat, jak jsou naše osobní údaje využívány spoustou organizací, zatím bez jakékoliv naší kontroly a bez toho, že bychom ze všech těchto zpracování měli užitek, který bychom mít mohli.

Jsem zvědavý, kdy se z podobných služeb vyvine produkt nebo služba, která se stane novým hitem na internetu. Podle mého se její objevení blíží. Kdybych si měl dneska na něco tipnout, napsal bych že se bude jednat o něco jako platební kartu nové generace, která spolu s platebními službami bude taky umět kontrolovat, s kým sdílím své osobní údaje, jakou reklamu chci vidět a jak chci řešit svoje každodenní nespokojenosti…. Tato „karta“ bude mít pravděpodobně podobu mobilní aplikace a bude použitelná generálně po celém světě.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

15°C

Dnes je středa 20. září 2017

Očekáváme v 9:00 12°C

Celá předpověď