Druhý systém sdílení kol v Brně zaznamenal nečekaný zájem

foto Ilustrační foto - Pracovníci Brněnských komunikací přelepovali 2. listopadu značky, které ohraničují vstup do pěší zóny v historickém centru. Díky změně značení budou moci do města celodenně vjíždět cyklisté.

Brno - Druhý systém sdílení kol v Brně Velonet, který začal nabízet službu v půlce června, zaznamenal poměrně velký a podle provozovatelů překvapivý úspěch. Za tři měsíce lidé uskutečnili 7000 jízd, proto už provozovatel přemýšlí o dalším rozvoji pro příští rok, řekl ČTK Jakub Mrózek, který je za fungování systému v Brně zodpovědný. Od roku 2014 v Brně fungují Rekola a koncem září či začátkem října chce další systém rozjet Daniel Kojnok pod názvem Futupilot.

Velonet v má v Brně zatím ve stojanech na 16 místech 50 kol. Rozmístěné je má v historickém centru a v ulicích Kounicova, Veveří a jedna stanice je u filozofické fakulty v ulici Arne Nováka. "Některé stanice jsou vytíženější a některé méně, ale očekáváme, že se vytíženost změní se začátkem semestru a příchodem studentů. Stanice jsou poblíž vysokých škol," řekl Mrózek.

Lidé si mohou půjčit kolo na 15 minut zdarma, tedy pokud ho do té doby znovu vrátí do některého ze stojanů. Na hodinu stojí jízda 29 korun, což odpovídá ceně SMS jízdenky na tramvaj, a měsíční předplatné je 260 korun. Podobné podmínky nabízí i Rekola, tedy 15 minut zdarma, 45 minut za 18 korun a měsíční předplatné 240 korun. Počet kol je také téměř shodný. Rozdíl služby je v tom, že Rekola nemají pevné stanice se stojany, ale lze je umístit prakticky kdekoli, tedy u běžných stojanů na kola či u zábradlí, ale i ona musí zůstat v určené zóně.

Zatímco Rekola začínala jako služba party nadšenců, kteří repasovali stará kola, Velonet od začátku používá nová kola s veškerým potřebným vybavením. I Rekola už letos pořídila nové bicykly. Obě služby tak nabízejí kvalitní kola, což se odráží i na množství výpůjček.

Lidé si kola obvykle berou na kratší jízdu po centru a nejbližším okolí, podle Mrózka však někteří na kole jezdí i na přehradu. Pro příští rok Velonet, který je dceřinou firmou pražské reklamní společnosti Big Board, zvažuje, že se rozšíří do míst, o která je zájem, zatím o nich však nechce mluvit. V úvahu připadají především místa, kde se koncentruje velké množství studentů či zaměstnanců, například Technologický park či Spielberk Park Office. Na zimu kola schová, pravděpodobně budou jezdit do konce listopadu.

Třetí projekt sdílených kol Futupilot se v Brně má objevit v nejbližších dnech, v úvahu podle Kojnoka přichází i den zahájení strojírenského veletrhu, kde by se rád prezentoval. "Chceme získat co největší zpětnou vazbu a vybudovat komunitu pro příští sezonu," řekl Kojnok.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

6°C

Dnes je neděle 19. listopadu 2017

Očekáváme v 7:00 2°C

Celá předpověď