Desítky milionů i jen tisícikoruny chtějí vydat kandidáti na Hrad

foto Peníze, bankovky, česká měna, koruna, úspory - ilustrační foto.

Praha - Kandidáti na prezidenta plánují do své kampaně vložit desítky milionů korun i jen drobné částky. Někteří věří, že je kandidatura nebude stát žádné peníze. Uchazeči o post hlavy státu to sdělili ČTK v anketě, se kterou je oslovila.

Všichni kandidáti, kteří projeví zájem zúčastnit se prezidentské volby, museli nahlásit svůj volební účet Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. I když zájem zapojit se do volebního klání projevilo přes 20 lidí, účet u úřadu dosud zaregistrovalo jen 11 z nich. Největší finanční pohyby ukazují především účty textaře a podnikatele Michala Horáčka, expředsedy Akademie věd Jiřího Drahoše a bývalého šéfa Škody Auto Vratislava Kulhánka.

Horáček si kampaň platí sám. "Jelikož jsou to peníze moje a mojí rodiny, snažím se je vynaložit hospodárně," sdělil ČTK. Zároveň je ale podle svých slov připraven vynaložit tolik peněz, kolik bude potřeba. Tedy i 40 až 50 milionů korun, což je zákonný strop pro první, respektive druhé kolo voleb. Drahoš všechny náklady hradí z darů od občanů a firem. "Pokud se nám to povede, pokusím se každému jednomu z nich finanční podporu vrátit tím, že budu dobrým prezidentem," podotkl. Podle dřívějších informací je jeho největším sponzorem zakladatel společnosti Jablotron Dalibor Dědek.

Kulhánkovi většinu peněz na kampaň dosud dal šéf obnovené ODA a milardář Pavel Sehnal. "Kdo všechno mi ještě přispěje, to nemohu nyní říci, protože to zkrátka nevím," podotkl. Nebude ale podle něj mezi nimi nikdo, kdo by za to vyžadoval jakoukoli protislužbu.

Prezident Miloš Zeman ČTK sdělil, že o financování jeho kandidatury se starají spolupracovníci. "Vzhledem k tomu, že mi na transparentní účet naběhlo množství haléřových darů, složil jsem z nich několik set tisíc korun, které budou na volební aktivity úplně stačit," podotkl. Současné hlavě státu jeho odpůrci od zřízení volebního konta poslali tisíce haléřových plateb společně s často nelichotivými vzkazy. Většinu peněz z nashromážděných asi 420.000 korun ale tvoří drobné příspěvky jeho příznivců.

Šéf strany Rozumní Petr Hannig plánuje investovat jen asi 40.000 korun na volební spot. V otázce financování se chce spoléhat jen na "náklonnost občanů". Na drobné dary od občanů spoléhá i lékař a aktivista Marek Hilšer. Poznamenal, že prosazuje vizi občanského sponzorování politiky. "Čím více občanů drobnými částkami přispěje, tím lepší kampaň může jejich favorit mít," podotkl.

Bývalý velvyslanec ve Francii Pavel Fischer uvedl, že počítá s náklady kolem 20 milionů korun na první kolo. Peníze shání od sponzorů, firem a osobností z ČR i ze zahraničí. Prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek plánuje investovat tolik peněz, kolik jich od sponzorů získá. Podle toho chce zvolit prostředky komunikace s voliči.

Podnikatel a bývalý starosta Vladimír Boštík hodlá dát na kampaň 50.000 korun, které má slíbené od sponzorů. S nulovými náklady počítá zpěvačka Jana Yngland Hrušková. "Bez peněz je to samozřejmě prohraný boj, ale to mi nebrání se toho zápolení zúčastnit," podotkla. Stejný přístup zvolil i performer Milan Kohout. Do kampaně nechce investovat nic a ani nežádá o peníze. Chce dokázat, že lze ve volbách zvítězit, i když se nepoužije "žádné propagandistické a mozky vygumovávající billboardové násilí".

Manažer Daniel Masopust si zatím kampaň platí ze svých prostředků, dosud utratil řádově "tisícikoruny". Ivan Smetana hodlá utratit "minimum". Vše je dle něj založeno na lidské pomoci, kterou vykáže jako nepeněžní plnění. Stratég Josef Toman odhaduje náklady na tisíce až desetitisíce korun především na benzin.

Sociální pracovnice Jitka Albrechtová, která již z kandidatury odstoupila, investovala necelých 2000 korun. Další uchazeči o účast v prezidentských volbách na dotazy ČTK nereagovali či neodpověděli.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

22°C

Dnes je středa 25. dubna 2018

Očekáváme v 11:00 21°C

Celá předpověď