Napřesrok se začne stavět 140 kilometrů dálnic

foto Dálniční síť se napřesrok rozroste o 15,6 kilometru.

Praha - Napřesrok se začne stavět na 140 kilometrů dálnic. Celkem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do konce měsíce vypíše zakázky na celkem 20 staveb za 64 miliard korun. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ve srovnání s letoškem jde o zhruba dvojnásobný nárůst počtu rozestavěných kilometrů. Vloni přitom bylo zahájeno 50 kilometrů dálnic.

Mezi největší stavby zahajované příští rok ministerstvo uvedlo novostavbu deseti kilometrů dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, obchvaty Lubence a Řevničova na dálnici D6, nebo dvojici úseků D11 z Hradce Králové do Smiřic a dále do Jaroměře. Kromě novostaveb seznam do celkové délky dálnic započítává i rekonstruované úseky dálnice D1.

Naopak dokončené úseky by příští rok měly být čtyři, dálniční síť se tak rozroste o 15,6 kilometru nových dálnic, tedy méně než letos. Během srpna je plánováno dokončení chybějícího úseku D11 do Hradce Králové, o měsíc později mají být do provozu uvedeny úseky dálnic D4 Skalka - Háje u Příbrami a pokračování jihočeské D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. V říjnu pak resort předpokládá dokončení části obchvatu Českých Budějovic mezi Borkem a Úsilným.

Letos přitom resort dopravy počítá se zprovozněním jediného úseku D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který je ale delší než 16 kilometrů .

Kromě novostaveb uvádí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v seznamu zprovozněných úseků také rekonstruované úseky dálnice D1. Během příštího roku by podle plánu měly být zprovozněny tři úseky, konkrétně jde o stavby mezi Psáři a Souticemi, Meřínem a Velkým Meziříčím a mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži.

Česká dálniční síť měří 1228 kilometrů. Délka dálnic se ve srovnání s loňskem administrativně rozrostla o 450 kilometrů, protože ke konci loňského roku ministerstvo dopravy zrušilo kategorii rychlostních silnic a většinu těchto komunikací začlenilo mezi dálnice. Fakticky ale v roce 2015 podobně jako rok předtím nepřibyl ani kilometr zprovozněné dálnice.

Ťok: Resort bude hledat rezervy pro opravy krajských silnic

Ministerstvo dopravy bude hledat v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) rezervy, ze kterých by napřesrok mohlo přispět na opravy silnic druhých a třetích tříd, které patří krajům. Kolik bude možné z letošního rozpočtu fondu pro opravy krajských silnic vyčlenit, bude jasné až na konci roku. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Letos resort z rozpočtu SFDI krajům přispěl třemi miliardami korun.

Pokud má mít příspěvek z ministerstva dopravy smysl, měl by i budoucí příspěvek být v podobné výši, uvedl Ťok. Peníze pro kraje po resortu dopravy požaduje koaliční ČSSD. "Ministři a poslanci ČSSD podpoří rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pouze v případě, že bude počítat s podporou dvojek a trojek, a prostředky na jejich opravy. V opačném případě není podpora ze strany ČSSD možná," uvedl dnes v tiskové zprávě premiér Bohuslav Sobotka.

Podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) nejde koaličním partnerům o rozvoj silnic, ale pouze o zpolitizování tohoto tématu. Zároveň uvedl, že rozpočet fondu dopravy vláda nedávno schválila bez toho, aby ČSSD vznesla nároky na zahrnutí peněz pro krajské silnice.

Peníze pro silnice druhé a třetí třídy navíc nikdy přímo v rozpočtu SFDI započítány nebyly, doplnil Ťok. Pokud by měly být zahrnuty přímo, bylo by potřeba říct, které z plánovaných dálničních staveb budou muset opravám silnic druhých a třetích tříd ustoupit.

Celkem je v rozpočtu SFDI pro příští rok navrženo 82 miliard korun včetně peněz z EU. Peníze ze státního fondu slouží k opravám a výstavbě železničních tratí, dálnic a silnic první třídy. Silnice druhé a třetí třídy spravují kraje.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

17°C

Dnes je úterý 25. dubna 2017

Očekáváme v 21:00 10°C

Celá předpověď