ČT uvede diskusi historiků k seriálu zlehčujícímu čistky v Rusku

foto Česká televize - logo.

Praha - K ruskému seriálu Zapomenutí vůdci, jehož uvedením Česká televize podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) porušila zákon, uvede ČT dodatečně diskusi historiků. ČTK to sdělila mluvčí televize Karolína Blinková. Podle RRTV dokumentární seriál zlehčuje stalinistické čistky. V otevřeném dopise kritizovaly uvedení seriálu více než dvě stovky osobností, včetně rusistů, historiků či pedagogů.

Seriál z roku 2016, odvysílaný ČT loni, popisoval postavy režimu sovětského diktátora Josifa Stalina. ČT porušila podle RRTV zákon o vysílání hlavně uvedením dílů o Lavrentiju Beriji, jednom z vykonavatelů politických čistek. Pořady vyzdvihují Berijovy úspěchy a bagatelizují jeho podíl na zatýkání, deportacích a popravách, uvedla rada. Žádala proto po ČT nápravu. "S ohledem na reakci části veřejnosti na dokument jsme se rozhodli zařadit do vysílání - pravděpodobně 5. března - diskusi renomovaných historiků k tématu i ke zpracování a vyznění dokumentu," uvedla mluvčí ČT.

Na RRTV se kvůli seriálu Zapomenutí vůdci obrátil rusista Jan Machonin, který rovněž na webu Babylon Revue zveřejnil otevřenou výzvu ČT k nápravě. K výzvě se připojilo zhruba 240 lidí, kromě historiků či pedagogů i umělci, bývalí političtí vězni a politici. "Ve všech dílech seriálu jsou záměrně zlehčována, vynechávána či přímo popírána fakta o politicky motivovaných perzekucích vykonávaných v letech 1917 - 1991 sovětským režimem a jeho představiteli," uvádí výzva.

Lidé ve výzvě žádali mimo jiné, aby televize zveřejnila okolnosti, za kterých byl seriál zakoupen od ruských distributorů. "Zapomenuté vůdce koupila ČT standardním procesem nákupu dokumentárního cyklu od zahraničního distributora, stejně jako u jiných pořadů tohoto typu," uvedla k tomu mluvčí televize.

Celková koncepce vysílání podle ní nabídla divákům i pohledy na ruskou revoluci a Stalinův režim z jiných zemí. "Cyklus (Zapomenutí vůdci) byl odvysílán v rámci připomínky sta let od říjnové revoluce v Rusku a nebyl jediným pořadem vztahujícím se k říjnové revoluci," sdělila mluvčí. ČT uvedla k výročí revoluce kromě ruského seriálu dokumenty vytvořené například britskou BBC, německo-francouzskou televizí ARTE nebo francouzskou France TV.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

21°C

Dnes je pondělí 21. května 2018

Očekáváme v 11:00 20°C

Celá předpověď