Tvorba webových stránek jde ruku v ruce se SEO

foto Tvorba webových stránek jde ruku v ruce se SEO

Tvorba webových stránek je komplexní proces, který zahrnuje množství dílčích úkonů. Pokud jste si v minulosti „naklikali“ webovky zdarma prostřednictvím některé z mnoha služeb a záhy zjistili, že vám nepřinesly požadovaný efekt, přečtěte si tento článek. Dozvíte se, jak by měl moderní web vypadat a proč je důležitá optimalizace pro vyhledávače.

Tvorba úspěšných webových stránek má své zásady

Postavit úspěšné a konkurenceschopné webové stránky není snadné. K nepsaným kritériím úspěšnosti patří responzivita, uživatelsky přívětivá struktura, osobitý a přehledný design, rychlé načítání, funkce webu, kvalita obsahu, Google friendly kód a mnoho dalšího. Bude-li se tvůrce webu držet všech uvedených zásad, výsledek splní očekávání. Ale konkrétně co si pod těmito pojmy představit?

Responzivita je přizpůsobivost webu různým velikostem obrazovky. Časy, kdy měly webové stránky pevnou šířku, jsou minulostí. Dnes si je uživatelé prohlíží z různých zařízení – desktopy počínaje, mobilními telefony a tablety konče. Web musí za všech okolností vypadat skvěle a zůstat přehledně strukturovaný. Zavítá-li návštěvník na web, který se nepřizpůsobí velikosti úhlopříčky daného zařízení, pravděpodobně brzy odejde jinam. Statistiky míry opuštění neresponzivních webů prohlížených na mobilních zařízeních jsou dostatečným důvodem k tomu, aby zadavatel schopnost přizpůsobení se nepodcenil.

Uživatelsky přívětivá struktura jde ruku v ruce s reponzivitou. Tvůrce webu by měl ctít standardní umístění hlavních prvků, aby je uživatelé nemuseli hledat a ztrácet čas. Snaha o nevšední uživatelský zážitek (například umístění hlavního menu či košíku v e-shopu někam, kde by to nikdo nečekal), obvykle končí katastrofálně. Úspěšný web je přehledný a sám uživatele navede na to, co hledají.

Co se týče webdesignu, úzce souvisí se strukturou webu. Grafika webu by měla odpovídat charakteru služeb či produktu, který je na ní nabízen. Osobité grafické rozhraní si návštěvníci zapamatují spíše než šablonovité řešení, avšak opět platí, že všeho s mírou. Grafik by měl respektovat cílovou skupinu a zohlednit cíle a zaměření webu.

Rychlost načítání je často podceňovaná, ale o to důležitější vlastnost. A to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je návštěvníkova trpělivost – ne každý bude čekat, až se mu na mobilním zařízení s pomalejším připojením k internetu načte stránka. Dalším důvodem je optimalizace pro vyhledávače. Rychlost načítání je jedním z mnoha parametrů, na základě kterých hodnotí kvalitu webů a přidělují jim místo ve výsledcích vyhledávání.

Co je to SEO a proč je důležité?

Funkční web je předpokladem úspěchu, ovšem tvoří pouze polovinu z celku. Optimalizace pro vyhledávače (SEO = search engine optimization) je odpovědí na otázku, jak získat návštěvnost i bez nutnosti placené reklamy. Z dlouhodobého hlediska je obvykle výhodnější než přivádění návštěvníků přes PPC (pay per click aneb platba za kliknutí).

SEO je dlouhodobý proces, který se skládá z množství dílčích úkonů. Obecně se dělí na on-page a off-page SEO. Zatímco on-page faktory souvisí přímo s obsahem webu, jeho nastavením a kódováním, funkcemi, strukturou, vnitřním odkazováním atd., off-page faktory představují zejména zpětné odkazy.

Hlavní on-page faktory

Vyhledávače posuzují kvalitu stránek dle více než dvou set různých on-page faktorů. Jedná se například o sémantiku stránky (správné používání HTML tagů), kvalitně strukturovaný a validní kód, použité programovací jazyky, absenci nefunkčních zpětných odkazů, poměr množství textu k délce kódu, relevanci a umístění klíčových slov v nadpisech a jinde v textu, formátování nadpisů, nastavení Meta Tagů, Alt Tagů u obrázků a videí a mnoho dalších faktorů.

K podstatným kritériím patří kvalita obsahu. Texty by měly být maximálně hodnotné, unikátní (nezkopírované z jiných webů), obsahovat relevantní slova, jejich synonyma a tzv. LSI keywords. LSI znamená latentní sémantické indexování a jedná se o technologii, která na základě statistického vyhodnocování hledá vztahy mezi slovy.

Tím však výčet on-page faktorů nekončí. Umístění webu ve výsledcích vyhledávání může ovlivnit také zdánlivá drobnost v podobě délky a obsahu klíčových slov v URL, stáří domény a četnost aktualizace obsahu.

Hlavní off-page faktory

Off-page faktorům přikládají vyhledávače ještě větší váhu než on-page faktorům. Alfou a omegou je odkazový profil, tedy množství, kvalita, typy a relevance zpětných odkazů, které na daný web vedou. K dalším faktorům patří sociální metriky (např. počet) nebo aktivita návštěvníků (komentování článků, počet prohlédnutých stránek na uživatele, míra opuštění ...).

Jak vybudovat silný odkazový profil?

Budování odkazového profilu je bezesporu nejdůležitější fází na cestě k lepším pozicím. Vzhledem k tomu, že vyhledávače neustále upravují algoritmy, pomocí kterých hodnotí kvalitu a relevanci odkazů, již nestačí jednorázová registrace do stovek katalogů (což kdysi relativně fungovalo). Odkazový profil musí být co nejpřirozenější – odkazy by měly pocházet z autoritativních a tematicky relevantních webů, přibývat spíše průběžně a nikoliv nárazově a v neposlední řadě mít diverzní anchor texty. Pro méně kvalitní odkazy (např. na fórech a diskuzních webech) se nepoužívají komerční anchor texty - šetří se pro odkazy, které mají větší váhu.

Možností, jak získat kvalitní zpětné odkazy, je velmi mnoho. Například aktivitou na sociálních sítích a diskusních webech, tvorbou PR článků, komentováním článků, ale také tvorbou zajímavé infografiky nebo tzv. broken link buildingem atd.

Ze všeho nejdůležitější je vytvořit strategický plán a pravidelně analyzovat nové příležitosti pro umístění kvalitních odkazů. Za umístění odkazu na cizím webu můžete zaplatit desítky tisíc korun, nebo také vůbec nic. Každý zpětný odkaz má odlišnou hodnotu a potenciál.

Má to ale svůj háček. Více peněz za umístění nemusí nutně znamenat vyšší kvalitu odkazu. Pokud jde např. o umístění PR článku, vždy je zapotřebí příslušný web analyzovat, zjistit jeho skutečný potenciál a výsledek porovnat s cenou, kterou si redakce webu účtuje. Veliké množství různých PR webů a jiných publikačních skupin požaduje nesmyslné ceny a prokazují se irelevantními statistikami.

Nevzdávejte se, nejste na to sami

Pokud se vám tvorba webových stránek a SEO jeví jako příliš komplikované záležitosti, nezoufejte. Nemusíte ztrácet čas vyhledáváním a studiem informací, testováním a zkoušením technik. Stačí se obrátit na specialisty, kteří se v problematice orientují, a nechat je dělat svou práci. Více se dozvíte na topranker.cz.

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

21°C

Dnes je úterý 17. října 2017

Očekáváme v 17:00 21°C

Celá předpověď