Legendární Fiat 500 slaví 60. narozeniny

foto Old vintage cult car parked on the street by the restaurant, in the Italian town.

Když se řekne Fiat, každému se vybaví malý skladný automobil – model 500. V období po druhé světové válce se ho prodalo téměř 3,5 milionu kusů. Neexistuje snad člověk, kterému by se malý Fiat nelíbil. Letos jsme oslavili 60leté výročí od vyrobení jeho prvního kusu. Produkce moderní verze modelu 500 však žije dál.

Historie automobilky Fiat se začíná psát v roce 1899 v italském Turíně. Patří tak k nejstarším v Evropě i na celém světě. Ačkoliv už od začátku vlastnil Fiat moderní a velkokapacitní továrnu, první modely automobilky se počítaly spíše na jednotky kusů za rok. Teprve po první světové válce se na plno začaly rozjíždět její výrobní kapacity. Jedním z prvních úspěšných modelů byl Fiat 501 Torpedo, který se vyráběl v letech 1919–1925 v celkovém počtu 47 600 vozů. Mezi roky 1929-1932 byl úspěšný model 514P, který měl jako první hydraulické tlumiče a využíval kovovou karoserii. Za ním v roce 1932 následoval model 508. Oba tyto automobily byly vyráběné i pod licencí ve Francii, Polsku, Německu, a dokonce i Československu, kde se o jejich výrobu starala firma Walter.

První model Fiat 500

Přelomovým je pro automobilku Fiat rok 1935, tehdy byl navržen první Fiat 500 Topolino. Ten se stal ihned synonymem lidového vozu. Byl populární pro svou nízkou cenu a kompaktní rozměry. Před druhou světovou válkou byla otevřena i zcela nová moderní továrna Mirafiori, na jejíž střeše byla vybudována testovací dráha pro automobily! Druhý světová válka znamenala pro automobilku Fiat útlum, ale její největší úspěch měl teprve přijít. V roce 1957 byl představen legendární Fiat 500 Nuova.

Malé autíčko se okamžitě stalo hitem. Nahrával tomu i ekonomický růst v poválečné Evropě. Italové, dosud zvyklí jezdit především na motocyklech a jednostopých skútrech, měli najednou vozidlo, které se obratně protáhlo křivolakými městskými uličkami. Fiat 500 byl i cenově dostupný a měl nízkou spotřebu kolem 5,5l na 100 km. Auto ale nebylo určené jen do města. Díky váze necelých 500 kg bylo mrštné i na silnicích mimo zástavbu. Pětistovka si rychle získala fanoušky po celém světě. V licenci ho vyráběli v Německu, Španělsku, Rakousku, a dokonce i na Novém Zélandu. Zařadil se tak mezi poválečné automobilové bestsellery po bok Volkswagen brouka nebo BMW Isetta.

Fiat 500 se vyráběl v mnoha modifikacích. Existovala jeho luxusní verze 500L – Lusso, která měla sklopné sedačky a lepší přístrojovou desku. Populární byl a stále je jako základ pro firmu Abarth, která jej upravuje na sportovní a závodní vozy.

Nový model už se vyrábí 10 let

Výroba původního Fiatu 500 byla ukončena v roce 1975 a rychle se stal cenným sběratelským exemplářem. Když v roce 2007 slavila automobilka 50 let od vyrobení prvního modelu Fiat 500, uvedla na trh jeho novou, modernizovanou verzi. Ačkoliv technicky nemá s původním modelem prakticky nic společného, duch malého městského autíčka zůstal zachován. Design karoserie vychází z původního modelu. Odkazují na něj ikonicky kulatá přední světla, chromové prvky nebo vzhled interiéru. Oživení modelu Fiat 500 zaznamenalo úspěch, a tak v letošním roce oslavil další dekádu existence.

Modelová řada roku 2017 citlivě začleňuje moderní prvky do retro karoserie. Světla denního svícení využívají výkonné LED, tvarem připomínají nuly v logu 500. Chromová lišta nárazníku v sobě integruje mlhová světla, 16” kola z lehkých slitin mají diamantový lesk. K dispozici je nový Fiat 500 s pevnou, ale i skládací střechou tak, jak tomu bylo už před 60 lety. Líbivý vzhled doplňují moderní prvky včetně automatické klimatizace, dotykového panelu s audiosystémem a podporou bluetooth, elektrického ovládání oken a zrcátek nebo praktických ovladačů na volantu. Nový Fiat 500 si zachovává i nízkou spotřebu. V kombinované jízdě spolkne pouhých 4,9l na 100 km.

Popularita původního Fiatu 500 už asi nikdy nemůže být překonána, ale nový model dokazuje, že pětistovka je stále králem mezi městskými automobily. Nový Fiat 500 si můžete pořídit i na operativní leasing, v autosalonu Srba Servis již od 5400 Kč.

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

12°C

Dnes je čtvrtek 23. listopadu 2017

Očekáváme v 3:00 2°C

Celá předpověď